Usein kysytyt kysymykset
Olemme koonneet tälle sivulle asiakkaita useimmiten askarruttavia kysymyksiä. Jos et hyvästä yrityksestä huolimatta löydä ratkaisua omaan pulmaasi, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Asunnonhaku
Onko hakemukseni tullut perille?
Saat erillisen sähköpostivahvistuksen siitä, että olemme vastaanottaneet asuntohakemuksesi. Tästä vahvistuksesta tiedät, että hakemuksesi on tullut perille ja olet mukana asukasvalinnoissa. Vahvistuksesta löydät myös linkin, jonka avulla voit uudistaa tai muokata hakemustasi.
Miten kauan asuntohakemus on voimassa? Pitääkö hakemus uusia itse?
Hakemus on voimassa 3 kuukautta jättöpäivästä lähtien. Mikäli emme ole pystyneet tarjoamaan sinulle asuntoa hakemuksen voimassaoloaikana, tulee sinun uusia hakemus itse. Helpoiten asuntohakemuksen saa uusittua uusimislinkin kautta, jonka olet saanut asuntohakemuksen jätön yhteydessä. Voit toki uusia hakemuksen soittamalla tai laittamalla sähköpostia asiakaspalveluumme.
Kuinka kauan vuokra-asunnon saaminen kestää?
Asunnon saaminen riippuu vapautuvien asuntojen määrästä. Suurin kysyntä on yksiöistä ja pienistä kaksioista. Myös hakemuksessa esitetyt aluetoiveet ja muut rajaukset vaikuttavat asunnon saamiseen. Asunnon hakijoita on moninkertainen määrä vapautuviin asuntoihin nähden. Asunnon tarjoamisessa otamme huomioon hakijan asunnon tarpeen kiireellisyyden, varallisuuden ja taloudellisen tilanteen. Näistä syistä emme valitettavasti pysty antamaan arviota siitä, kuinka kauan kestää, että löydämme sinulle kodin.
Onko luottotietomerkintä este asunnon saamiselle?
Luottotietomerkintä ei ole este asunnon saamiselle. Jos sinulla on asumiseen liittyviä luottotietomerkintöjä, pyydämme sinulta näistä veloista todistuksen toimivasta maksusuunnitelmasta sinun ja velkojan kesken.
Mitä teen, jos minulle tarjottu vuokra-asunto ei miellytä?
Jos et halua ottaa asuntoa vastaan, ilmoita siitä meille asuntotarjouksen voimassaoloaikana. Voit tehdä tämän soittamalla tai lähettämällä sähköpostia asiakaspalveluumme. Samalla sinun kannattaa myös tarkentaa hakukriteereitä asuntohakemuksessasi, jotta osaamme tarjota sinulle paremmin sopivaa asuntoa.
Asun Tuuman (ent. TuKuKi) asunnossa, miten voin vaihtaa vuokra-asuntoa?
Jos haluat vaihtaa asuntoa, tulee sinun lähettää meille uusi asuntohakemus. Täytä hakemus mahdollisimman huolellisesta ja perustele, miksi haluat vaihtaa asuntoa. Hakemus on voimassa kolme kuukautta.
Asuminen
Asunnossani tuntuu vetoa/patterit eivät toimi/ilmanvaihto ei toimi. Keneen olen yhteydessä?
Voit olla yhteydessä suoraan huoltoyhtiöön.
Kadotin avaimen. Mitä teen?
Jos avain katoaa, on lukko sarjoitettava uudestaan. Ilmoita avaimen katoamisesta asiakaspalveluumme, joka tilaa lukon sarjoituksen. Sarjoituksen maksaa asukas. Mikäli sinulla on kotivakuutus, kannattaa selvittää josko vakuutus korvaisi sarjoituksen.
Miten varaan saunavuoron tai autopaikan?
Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, niin katsotaan sinulle sopiva saunavuoro tai autopaikka.
Asuntooni kuuluu oma piha tai parveke. Kuka sitä hoitaa?
Asukas vastaa itse oman pihansa hoidosta, ja vastuu koskee sekä omaa etu- että takapihaa. Asukkaan vastuulle kuuluu nurmikon leikkuu sekä viheralueiden, kuten pensasaidan hoito. Lumityöt kuuluvat asukkaan vastuulle sekä omalla piha-alueella että omalla parvekkeella.
Huollon vastuulla on nurmikon leikkuu ja lumityöt yhteisellä piha-alueella siitä alkaen, mihin asukkaiden omat piha-alueet päättyvät.
Asunnossani on tuholaisia. Miten toimin?
Tuholaisepäilystä tulee ilmoittaa huoltoyhtiölle. Huolto tarkistaa asunnon ja tilaa tuholaistorjujan tarvittaessa.
Onko jätteidenlajittelu mahdollistettu?
Kaikissa kiinteistöissämme on erinomaiset mahdollisuudet jätteiden lajitteluun ja kierrättämiseen. Lähestulkoon kaikissa meidän taloyhtiöissä löytyy mahdollisuus lajitella ja kierrättää seka-, paperi-, pahvi-, lasi-, pienmetalli-, muovi- ja biojäte.
Naapurini aiheuttaa häiriötä. Mitä voin tehdä?
Ensimmäiseksi kannattaa jutella häiriön aiheuttajan kanssa, jos se on mahdollista. Mikäli keskustelu ei tuota tulosta, voit tehdä kirjallisen häiriöilmoituksen isännöitsijälle. Kaikki häiriöilmoitukset käsitellään, ja häiriöihin puututaan.
Onko kiinteistössä, jossa asun väestönsuojaa?
Jokaiselle kiinteistölle on laadittu pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelmasta löydät vastaukset muun muassa näihin kysymyksiin: onko kohteessa väestönsuoja, minne tulee kokoontua hätätilanteessa ja missä sijaitsevat kohteen pelastustiet.
Pelastussuunnitelmat löydät Asukassivuilta.
Saanko rakentaa pihalleni terassin?
Kaikkiin asunnossa tehtäviin muutoksiin tulee kysyä kirjallisesti lupa vuokranantajalta. Huomioithan, että kaikki itse asennetut asiat tulee poistaa ennen poismuuttoa omalla kustannuksella.
Autopaikallani on lunta. Kuka vastaa autopaikan lumitöistä?
Autopaikan puhdistaminen kuuluu autopaikkaa vuokraavan asukkaan vastuulle. Huolto auraa pysäköintialueen kulkuväylät lumesta, mutta ei esimerkiksi lapioi autopaikkojen väleistä tai takaa. Auton reunustat ovat siis aina asukkaan vastuulla.
Katolla on paljon lunta ja lumi roikkuu räystään reunan yli. Mitä teen?
Jos huomaat, että katolla on paljon lunta, ja havaitset räystään reunan yli roikkuvaa lunta, niin ole yhteydessä huoltoyhtiöön. Muista myös olla varovainen, kun liikut lähellä räystäitä, sillä niistä voi pudota lunta ja jäätä.
Palovaroitin on jokaisessa asunnossa pakollinen varuste. Kuka niistä vastaa?
Palovaroitinten hankkiminen asuntoon ja toimintakunnosta huolehtiminen on asukkaan vastuulla. Asunnossa tulee olla yksi palovaroitin aina alkavaa 60 neliötä kohden. Porraskäytävien palovaroittimista vastaa huolto.
Mikä on talonkirjaote tai todistus asumisesta?
Talonkirjanote ja todistus asumisesta ovat sama asia. KELA tarvitsee lomakkeen asumistukihakemuksen liitteeksi. Talonkirjaotteesta näkyy ketkä kaikki asunnossa virallisesti asuvat. Talonkirjaotteen saat asiakaspalvelustamme.
Vuokranmaksu
Mistä haen asumistukea?
Jos sinulla on vaikeuksia maksaa vuokraa, on hyvä myös selvittää Kansaneläkelaitokselta mahdollisuutta asumistukeen ja toimeentulotukeen. Kelan sivuilla on laskuri, jonka avulla voit arvioida, oletko oikeutettu asumistukeen. Kelan sivuilla voit myös täyttää asumistukihakemuksen.
Milloin on vuokran eräpäivä? Milloin se tulee olla viimeistään maksettuna?
Vuokra, sekä mahdolliset autopaikka- ja saunamaksut tulee maksaa eräpäivään mennessä. Eräpäivä on aina kuukauden 2. päivä. Maksaessa tulee käyttää AINA viitenumeroa, jotta suoritus kohdistuu oikealle sopimukselle. Eräpäivää ei voi muuttaa.
Varmistathan, että mahdollisten tukien maksajalla on myös oikeat maksutiedot (esim. KELA). Huomioithan, että vaikka joku muu taho maksaisi osan vuokrastasi (esim. Kela tai sosiaalitoimi), on asukas aina vuokrasopimuksen allekirjoittaneena itse vastuussa maksuista.
Olen hukannut vuokralaskun. Mistä saan uuden?
Voit pyytää uuden vuokralaskun asiakaspalvelustamme tai voit tarkistaa maksutiedot Asukassivuilta, omista tiedoistasi.
Onko vuokrasta mahdollista saada E-laskua?
Kyllä on! E-laskun saat käyttöösi omassa verkkopankissasi etsimällä kohdan ”e-lasku” ja hakemalla laskuttajaksi ”Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy”. Kun hyväksyt sopimuksen, saat jatkossa laskut suoraan verkkopankkiisi.
Voit valita seuraavista vaihtoehdoista
- Vahvistat jokaisen saapuneen maksun verkkopankissa, minkä jälkeen se veloitetaan tililtäsi.
- Maksu veloitetaan tililtäsi automaattisesti laskun eräpäivänä.
Tarkemmat ohjeet e-laskun käyttöönottoon löydät oman pankkisi verkkosivuilta.
Mitä tapahtuu, jos en saa maksettua vuokraani eräpäivään mennessä?
Tuuman vuokrien perintää hoitaa Intrum Oy. Jos et saa maksettua vuokraasi eräpäivään mennessä, Intrum lähettää sinulle noin kahden viikon kuluessa postissa maksumuistutuksen, jossa on toimintaohjeet.
Sinun tulee maksaa tällä maksumuistutuksella erääntynyt vuokra, perintäkulut ja viivästyskorko Intrumille. Voit olla yhteydessä Intrumin asiakaspalveluun verkossa tai puhelimitse p. 09 229 111.
Olen pulassa. Maksukehotus tuli, enkä saa vuokraa maksettua sen eräpäivään mennessä. Voinko sopia maksuista?
Olethan pikaisesti yhteydessä Intrumiin ja sovi heidän kanssa maksusuunnitelman mahdollisuudesta.
Jos et pysty maksamaan vuokraasi eräpäivään mennessä, saat Intrumilta ensin maksukehotuksen, ja sen jälkeen perintäkirjeen. Perintäkirjeessä on Intrumin yhteystiedot.
Miten perintäprosessi etenee?
Irtisanominen ja poismuutto
Miten irtisanon vuokrasopimukseni?
Vuokrasopimus irtisanotaan AINA kirjallisesti. Irtisanomisilmoituksen allekirjoittavat henkilöt, joiden nimiin vuokrasopimus on tehty. Irtisanomisaika on aina yksi kalenterikuukausi, joten teethän irtisanomisen ajoissa. Irtisanomisilmoituksen voit tehdä sähköisenä tai löydät paperisen täytettävän ilmoituksen verkkosivujen lomakepankista.
Mikä on irtisanomisaika?
Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi kokonainen kalenterikuukausi. Toisin sanoen irtisanomisaika lasketaan sen kuukauden viimeisestä päivästä, jolloin vuokralainen irtisanoo sopimuksen: esim. jos irtisanomispäivä on 15.6., asukkaan vuokravastuu loppuu seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä eli 31.7.
Varmistathan, että mahdollisten tukien maksajalla on myös oikeat maksutiedot (esim. KELA). Huomioithan, että vaikka joku muu taho maksaisi osan vuokrastasi (esim. Kela tai sosiaalitoimi), on asukas aina vuokrasopimuksen allekirjoittaneena itse vastuussa maksuista.
Pitääkö asunto siivota poismuuttaessa?
Kyllä pitää. Asunnon muuttosiivous on tehtävä siten, että uusi asukas voi ottaa asunnon heti käyttöönsä. Asunnossa tehdään vuokrasuhteen päätyttyä asuntotarkastus, jossa todetaan asunnon kunto ja siisteys.
Saanko jättää taloyhtiön jätepisteeseen huonekalut, joita ei ota mukaan poismuuttaessa?
Ei saa jättää. Talon jätepisteeseen viedään vain tavallinen kotitalousjäte. Vanhat kalusteet, patjat yms. ja ongelmajäte on kunkin asukkaan itse toimitettava jäteasemalle.
Milloin asunnon vakuus palautetaan? Saanko koko vakuussumman takaisin?
Vakuus palautetaan vuokralaiselle vuokrasuhteen päätyttyä mahdollisimman pian, yleensä muutaman arkipäivän kuluttua sopimuksen päättymisestä. Vuokranantaja voi pidättää vakuuden tai osan siitä, mikäli vuokrasuhteen aikana on esim. laiminlyöty vuokranmaksu (eli on jäänyt vuokrarästiä), muuttosiivous on tehty puutteellisesti tai kaikkia avaimia ei ole palautettu sopimuksen päätyessä.